Urobiť si krátku revíziu toho čo bolo, je dobrý predpokladom na to aby som si mohol veci presnejšie naplánovať. Taktiež je dobré mať písomnú reflexiu toho, na čom som pracoval, pretože mať všetko pekne na jednej kope je prehľadné a zrozumiteľné. Nikdy pred tým som si takéto reporty nerobil, ale potom ako som ku koncu roka čítal zopár zaujímavých, tak mi napadlo, že sa do toho tiež pustím.
Prejdem si oblasti, ktorým som venoval energiu, s možnými takeaways, prípadne aj s výhľadom do budúcna, aby sa ďalší report dal urobiť ako vyhodnocovací (nastavené ciele vs. dosiahnuté ciele). Základné delenie je na biznis/práca a osobný život.V tomto reporte sa budem venovať biznisu.
Z hľadiska biznisu som sa venoval dvom základným oblastiam ecommerce všeobecne (eshopy+amz+ebay+affil) a vzdelávanie, ktoré patrí medzi oblasti, ktorej sa asi rozumiem najviac. Predsa len, za 20 rokov skúseností, už človek čo to pochytí a dá sa s tým celkom slušne pracovať. Základný pomer medzi príjmami z týchto dvoch oblastí bol cca 60:40 v prospech ecommerce alebo podnikania na internete, ak by som mal byť všeobecnejší. Je to pomer, ktorý som si zhruba naplánoval pred niekoľkými rokmi a zohľadňuje moje nastavenie pre tento trend, totiž nárast príjmov z oblasti ecomerce. Osobne si občas povzdychnem nad tým, že zrovna oblasť, kde sa považujem za experta mi negeneruje také percento príjmu ako by som chcel…
Eshopy
V minulom roku sme sa (spoločne s manželku, aby som bol úprimný) starali o dva Sk eshopy, ktoré sa z hľadisku obratu postarali asi o 20% percent celkového obratu firmy. Za veľký úspech považujem obrat v poslednom kvartáli, kde sme masívne (na naše pomery) investovali hlavne do FB reklamy. A prekonalo to naše očakávania. Posledné 3 mesiace sme tiež testovali spoluprácu s agentúrou, ktorá sa nám starala o Adwords a bohužiaľ musím povedať, že som bol celkom sklamaný pomerom vynaložené peniaze vs. prijaté objednávky. Túto spoluprácu sme ukončili a tak skoro už nebudeme príjmať žiadne ponuky od žiadnej agentúry.
Ďalej sa nám podarilo presťahovanie do nového skladu a čiastočne sa nám podarilo optimalizovať sklad a skladové zásoby. Tu taktiež vidím možno zaujímavej synergie pre ostatné alebo nové ecommerce projekty, kde jeden sklad môže napr. sprocesovávať objednávky pre niekoľko subjektov.
V roku 2016 som tiež experimentoval s modelom Shopify (eshop platforma)+FB ads+dropshipping Aliexpres. Mal som založené dva eshopy. Bohužiaľ ani jeden nevygeneroval žiadnu objednávku a skôr som tam peniaze utopil. Po nejakej dobe som ten, ktorý bežal na Shopify zrušil (len mesačné náklady boli cca 30 USD) a jeden som si nechal.Ten som premigroval na WP, kde zatiaľ spinká a čaká kým sa mu začnem venovať. Aj keď som nič nezarobil, tak som naučil trochu viac pracova s FB ads a je možné, že sa do tejto oblasti opäť pustím.
Úlohy pre rok 2017
- optimalizovať proces spracovania objednávky-skrátiť alebo zrušiť niektoré kroky
- vyriešiť prepojenie s účtovným softvérom
- optimalizovať sklad, resp. navigáciu medzi skladovými položkami. Cieľ: vedieť lokalizovať položku pod 30 s.
- Investovať minimálne 10% z mesačného obratu do marketingu
- oprášiť model pár položkového globálneho eshopu
Amazon US a UK
Jednoznačne najprofitabilnejšia položka nášho biznisu a to aj napriek všetký tým psím kusom, ktoré AMZ robil v minulom roku. Obratom to bolo takmer 40% z celkového obratu. Nepredvídateľnosť tohoto biznisu je neskutočnou prekážkou, ktorá núti človeka byť veľmi opatrný a primerane kalkulovať s rizkom. Napriek tomu som sa rozhodol v tom pokračovať, ale viac efektívne, držiac sa pravidla 80/20, hlavne pri výbere produktov. Z môjho pohľadu má tento model neskutočný potenciál. Len pri trochu riskantnejšom nastavení tam nie je problém dostať sa s obratmi na niekoľko tísíc eur mesačne. Dá sa povedať, že posledný pol rok som, čo sa AMZ týka, šiel tak na 10-15% výkonu. Napriek tomu mesačné platby, ktoré mi AMZ posielal na účet boli veľmi príjemné. Pravda ale je, že som profitoval z aktivity prvých 6 mesiacov, kedy sme veľmi poctivo riešili skladové zásoby. Z toho napr. vyplýva nasledujúce poznanie. Čisto teoreticky by som mohol naskladniť zásoby tak, aby vydržali počas celého roka a potom by som zvyšných 6 mesiacov nemusel nič robiť (samozrejme okrem drobnej administratívy). To sa vlastne dialo aj tento rok, len s tým rozdielom, že kľúčovým zámerom bolo eliminiovať skladové zásoby, čo bolo dané tým, že sme zvažovali či vôbec budeme s AMZ pokračovať, tak aby sme nemali v zásobách viazaných príliš veľa peňazí.
Úlohy pre rok 2017
- vyberať produkty pod pravidla 80/20
- pokračovať s hľadaním a nalistovaním nových PL produktov /nebáť sa riskovať/
- založenie zahraničnej spoločnosti pre optimalizáciu finančných tokov
Amazon publishing-predaj ebookov na Amazone
Toto uvádzam skôr len pre kompletnosť. Predaju ebookov cez Amazon som sa začal venovať asi pre rokom a pol, veľmi intenzívne po dobu asi 3 mesiacov (vypublikovaných asi 6 titulov). Odvtedy som sa tomu nevenoval a tento príjem sa najviac približuje tomu, čo nazývam pasívny príjem. Od publikovania kníh mi tento zdroj vygeneroval asi 1000 eur a šlape ďalej. Stačilo by publikovať ďalšie ebooky, venovať sa tomu a mesačný príjem by sa dal poľahky zvýšiť. Napriek tomu sa tejto oblasti tento rok neplánujem venovať.
Fiverr
Realatívne čerstvá vec, ktorej sa venoval prvý rok. Podarilo sa mi nadviazať niekoľko stabilných partnerstiev odkiaľ mi opakovane chodia objednávky. Celkový prínos do rozpočtu za rok 2016 asi 1000 EUR. Na Fiverri sa mi veľmi páči, že títo klienti akceptujú ceny. Vyjednávanie a žiadosť o zľavy dostávam veľmi sporadicky. Na druhú stranu je potrebné byť dôsledný, presný a doručiť načas. Stále mi to príde, že v biznise to je absolútne samozrejmé a každý podnikateľ by sa mal desiť toho, že nedodá tovar alebo službu načas v požadovanej kvalite. Keď to porovnám s našim portálom pre mikro práce, už niekoľko krát sa mi stalo, že dodávateľ nielenže nedodal čo mal,ale dokonca ani nekomunikoval. To sa proste nesmie stať.
Ebay
Tam som si v podstate minulý rok len omočil nohy počas letných mesiacov. Po tom, čo som ale prišiel pri jednom spore (nespravodlivo) o 120 eur, tak som sa na to vykašlal. Možno tomu ešte dám šancu, ale asi sa zameriam na lacnejšie položky a využijem skladové zásoby tovaru, ktoré už mám.
Úlohy pre rok 2017
- nalistovanie nových položiek, predovštkým z už existujúcich skladových zásob.
Firemné a individuálne vzdelávanie
Dokopy zhruba 40% celkového obratu firmy, vrátane môjho full time jobu. Podarilo sa mi realizovať niekoľko zaujímavých aktivít. Nastavil som si nový typ spolupráce (provízny systém) s jedným vzdelávacím portálom. Rátal som s tým, že z toho niečo bude, ale zatiaľ z toho nie je vôbec nič a tak budem musieť túto formu spolupráce prehodnotiť.
Z môjho pohľadu (a aj z hľadiska obratu) sú ťahúňom klasické firemné kurzy. Model malých workshopov na soft skills témy sa mi dlhodobo neosvedčuje a aj keď by som ich robil veľmi rád, stále sa mi nedarí dostať tam dosť ľudí za rozumnú cenu, aby sa to oplatilo. Budem sa s tým hrať ďalej: marketing, promo, výber témy a pod. ale aj tak som veľmi skeptický.
Typom vzdelávania kde badať istý mierny nárast je individualizované vzdelávanie formou koučingu alebo mentoringu.
Úlohy pre rok 2017
- Investovať minimálne 10% z obratu do reklamy
Online projekty
Online projekty síce nie sú pre mňa ťahúňom z hľadiska obratu ale sú podľa mňa výborným doplnením, nakoľko sa tam dá využiť synergický efekt.
Najviac som sa venoval môjmu vzdelávaciemu portálu Môjwebinár.sk, kde sa mi koncom roka takmer podarilo dostať na položku 40 online video vzdelávacích kurzov na rozličné témy. Skončil som myslím na čísel 37. Dôfam,že tento rok tie 3 kurzy v pohode dám.
K tejto oblasti možno len malá poznámka. Bol som oslovený z niekoľkých portálov, ktoré sa venujú predaju online kurzov. Z tých oslovených nebol ani jeden schopný predať jeden jediný kurz z môjho portfólia. Tento scenár som očakával, pretože to vidím na svojom vlastnom portále. Čo ma však prekvapilo bolo nepoznanie reality trhu a prehnané očakávania ohľadne úspešnosti. Alebo žeby proste SK trh jednoducho nebol na online vzdelávanie pripravený?
Úlohy pre rok 2017
- Nahodiť na Môj webinár minmálne 3 nové kurzy, dostať sa tak na 40 kurzov.
Affiliate
Rok 2016 bol pre mňa vstupným rokom pre vstup do affiliate biznisu, konkrétne do Amazon Affiliate programu. Toto nešlo celkom podľa mojich predstáv a je to oblasť, do ktorej by som rád investoval viac času a energie. Aktuálne mám nahodené 4 affil weby, z ktorých dva som urobil sám a dva som si nechal urobiť na zakázku. Aj keď som tam nahodil nejaký obsah, tak to zjavne pre Amazon nebolo dosť a účet mi zase zatvoril. Je to dosť frustrujúce, pretože s otvorením nového účtu, čo sa našťastie dá, treba zmeniť všetky affil ID na týchto stránkach a nie všade sa to dá urobiť cez plugin, ale treba to urobiť manuálne. Proste otrava.
Úlohy pre rok 2017
- Dosiahnuť, aby každá affil stránka vygenerovala obrat, aspoň vo výške režijných nákladov
Záver
Je to zaujímavé, ale celý rok som pocit, že to je ťažký a nie veľmi úspešný rok. Aké bolo moje prekvapenie, keď som po spočítaní všetkých čísiel zistil, že to bol z hľadiska biznisu náš najúspešnejší rok. Niekedy je to naozaj tak, že subjektívne vnímanie nemá s objektívnou realitou nič spoločné.
Dobrým uvedomením je tiež, že na pár ťažkých okamihov, ktoré v živote občas nastanú, tak celkovo to hodnotím ako príjemnú a pohodovú jazdu. Kľúčovým poznaním, ktoré sa snažím aplikovať v celom mojom podnikaní, je nerobiť veľa, nenadrieť sa, ale skôr robiť chytro, bystro a múdro. Minimalizovať. Naozaj veľmi dôsledne hovoriť mnohým veciam nie. Venovať sa skutočne len tomu, čo je profitabilné .
Spätné odkazy